Ko darīt, ja priekšnieks vai kolēģis uzvedas nejauki?
Tā sajūta, kad jau pie ieejas durvīm iekšēji saraujies, jo nezini, vai šodien saņemsi pasīvi-agresīvu komentāru, redzēsi kārtējo ignorēšanu vai varbūt tiksi “izcelts” sapulcē... Tā nav darba vide, kas ļauj attīstīties. Tā ir vide, kurā tu nevis baudi, bet centies izdzīvot.
Pašrefleksija vadītājam: līderības spēks sākas klusumā ar sevi
Mēs esam pieraduši
skatīties uz vadību kā uz virziena rādītāju citiem – kā iedvesmot,
vadīt komandu, sasniegt mērķus. Taču īsta līderība sākas pavisam
citur – sevī. Pašrefleksija
nav tikai introspektīvs vingrinājums vai emociju dienasgrāmata. Tā
ir vadītāja ikdienas darba
daļa, ja gribi būt efektīvs, apzināts un ilgtspējīgs līderis –
gan saviem cilvēkiem, gan sev pašam.
Kā vadītājam sniegt atgriezenisko saiti darbiniekiem: strukturēta un efektīva pieeja
Atgriezeniskā saite ir
viens no nozīmīgākajiem vadītāja instrumentiem – tā palīdz veidot
uzticēšanos, attīstīt komandas kompetences un nodrošināt rezultātu.
Tomēr tās sniegšana prasa gan sagatavošanos, gan emocionālo
inteliģenci.
Šajā rakstā iepazīstināšu ar 7 soļu modeli, kas palīdzēs vadītājam sniegt atgriezenisko saiti efektīvi, jēgpilni un profesionāli.
Workation: brīvība strādāt un dzīvot tur, kur sirds jūtas brīva
Cik bieži mēs atliekam dzīvi uz “pēc tam”? Uz brīdi, kad būs vairāk naudas, vairāk laika, piemērotāks brīdis. Mēs strādājam, sapņojam par atvaļinājumu, un tad – pēc pāris nedēļām – atkal ieejam tajā pašā ritenī. Bet ko darīt tad, ja tev šodien ir darbs, bet tu vairs nespēj elpot tajā pašā istabā, tajās pašās sienās?
Laika uztveres relativitāte: Kāpēc laiks šķiet ātrāks vai lēnāks?
Laiks ir interesanta
parādība. Kaut arī pulkstenis vienmēr rāda vienādu ātrumu,
mūsu sajūtas
par laiku var mainīties atkarībā no situācijas, sajūtām vai
vecuma. Šo parādību sauc par laika uztveres relativitāti, un tā
ietekmē mūsu ikdienu vairāk, nekā domājam. Tā nav tikai zinātnes
pētījumu tēma, bet arī būtiska daļa no mūsu dzīves pieredzes.
Ko NEdarīt vadītājam: Kļūdas, kas demotivē komandu
Vadītāja darbs nav
tikai stratēģiju plānošana un lēmumu pieņemšana – tā ir spēja radīt
vidi, kurā cilvēki vēlas strādāt, augt un sasniegt rezultātus,
tomēr realitātē daudzi vadītāji pieļauj kļūdas, kas ne tikai
pazemina viņu pašu autoritāti, bet arī iznīcina komandas
motivāciju. Un jā – dažkārt tieši šīs kļūdas kļūst par iemeslu,
kāpēc talantīgākie darbinieki aiziet.
Ja vēlies būt vadītājs, kuram seko nevis pienākuma pēc, bet ar iedvesmu, izvairies no šīm kļūdām!
Ko darīt, ja darbs vairs neapmierina, iztukšo un nepatīk?
Tu
pamosties no rīta, un pirmais, ko sajūti, ir smagums. Doma par
darbu rada spriedzi, enerģija pazūd, un viss, ko vēlies, ir
vienkārši kaut kur aizbēgt. Pazīstama sajūta? Ja jā, tad pienācis
laiks uzdot sev kādu svarīgu jautājumu: vai tiešām vēlies tā dzīvot?
Ikviens nonāk punktā, kurā darbavieta, kas reiz šķita tīri ok, sāk radīt stresu un diskomfortu. Ja tu vairs nejūties apmierināts, tad nav jēgas sevi mocīt. Bet ko darīt tālāk? Kā saprast, vai palikt un mēģināt ko mainīt, vai arī ir laiks meklēt jaunas iespējas?
Kā vienkāršot sarežģītus procesus uzņēmumā?
Mūsdienu uzņēmējdarbībā
efektivitāte ir izšķiroša. Taču daudzos uzņēmumos ikdienas darbi
tiek veikti sarežģīti, laikietilpīgi un ar daudzām liekām darbībām.
Tas bremzē attīstību, palielina darbinieku slodzi un rada liekas
izmaksas.
5 kļūdas, kas padara sapulces neefektīvas un kā tās labot
Sapulces
ir neatņemama ikvienas komandas darba sastāvdaļa, taču tās bieži
kļūst par laika izšķiešanu. Ja sapulce velkas bez mērķa, dalībnieki
nesaprot savu lomu un beigās nav skaidru rīcības soļu, tā kļūst
neproduktīva. Šajā rakstā apskatīsim 5 visbiežākās kļūdas, kas padara sapulces neefektīvas, un
piedāvāsim praktiskus
risinājumus, kā tās novērst.
Būt šeit un tagad – dzīves māksla, ko vērts apgūt
Mūsdienu pasaulē, kur
viss notiek strauji, mūsu prāts bieži dzīvo pagātnē vai nākotnē –
atceroties, analizējot vai plānojot. Tomēr dzīves patiesā burvība
slēpjas šeit un tagad. Bet
ko tas īsti nozīmē? Un kā iemācīties apzināti dzīvot tagadnē?
Vai es tiešām esmu tur, kur vēlos būt? Un ja ne – ko darīt?
Cik bieži mēs sev šo
jautājumu uzdodam? Un vēl svarīgāk – cik bieži mēs tam patiesi
atbildam? Dzīve skrien ātri, un nereti mēs tik ļoti iegrimstam
ikdienas darbos, pienākumos un citu cilvēku gaidās, ka aizmirstam
sev pajautāt: Vai es dzīvoju
dzīvi, kas man patiešām sagādā gandarījumu? Vai esmu tur, kur
patiesi vēlos būt?
3 slazdi, kuros iekrīt jaunie vadītāji – un kā no tiem izvairīties
Kad
kļūsti par vadītāju, viss mainās. Tu vairs neesi tikai komandas
loceklis – tagad Tu esi tas, kurš ietekmē lēmumus, cilvēkus un
uzņēmuma virzību. Un, lai arī cik ļoti Tu vēlētos darīt visu
pareizi, ir dažas tipiskas kļūdas, kurās iekrīt gandrīz katrs
jaunais vadītājs.
Šīs kļūdas sākas ar labiem nodomiem, bet to sekas var būt nopietnas – no izdegšanas līdz komandas uzticības zaudēšanai. Lūk, 3 visbiežāk sastopamie slazdi un kā no tiem izvairīties!
Kāpēc tu vienmēr jūties noguris? Un ko darīt lietas labā?
Nogurums ir viena no
visbiežāk sastopamajām sūdzībām mūsdienu sabiedrībā. Daudzi cilvēki
regulāri saskaras ar pastāvīgu enerģijas trūkumu, pat ja viņi it kā
pietiekami daudz guļ un nereti pat nestrādā fiziski smagu darbu.
Kāpēc tas tā notiek un ko var darīt, lai uzlabotu savu enerģijas
līmeni? Šajā rakstā izskatīsim galvenos noguruma cēloņus un
piedāvāsim konkrētus risinājumus, kas palīdzēs justies
enerģiskāk ikdienā.
Mentoringa sesijas pastaigu laikā – jauns veids, kā atrast skaidrību un risinājumus
Vai
Tu esi kādreiz domājis, kā apvienot kustību dabā ar profesionālu
izaugsmi vai personīgo attīstību? Mentoringa sesijas pastaigu laikā
piedāvā unikālu iespēju: mērķtiecīgas un produktīvas sarunas,
baudot dabas mieru un kustību.
Kā rīkoties ar pesimistisku un nemotivētu darbinieku? Praktisks ceļvedis vadītājiem
Katram vadītājam kādreiz nākas sastapties ar komandas locekli, kurš vienmēr ir neapmierināts. "Par daudz darba." "Par daudz tehnoloģiju." "Jānāk uz biroju? Atkal?" Tajā pašā laikā – kad runa ir par viņam interesējošu tēmu, viņš pēkšņi kļūst dzīvīgs un aizrautīgs.
Šāds darbinieks var negatīvi ietekmēt komandas atmosfēru un produktivitāti. Bet ne vienmēr ir jāsteidzas viņu atlaist – ar pareizo pieeju iespējams viņu motivēt un iesaistīt.
Degrowth – kas tas ir un kāpēc par to tiek runāts arvien vairāk?
Vēl nesen es nebiju dzirdējusi par "degrowth" jeb ataugšanas konceptu. Bet šodien, klausoties diskusiju par ekonomikas ilgtspējību, šis vārds mani aizķēra. Tas lika man aizdomāties – kāpēc mūsdienu uzņēmumi un ekonomika vienmēr tiecas augt, paplašināties, ražot vairāk un ātrāk? Kāpēc uzņēmuma panākumus vienmēr mēra pēc tā, cik liela ir tā izaugsme, nevis pēc tā, cik ilgtspējīgs un harmonisks tas ir?
Pieredzējušie profesionāļi: kā motivēt bez pamācīšanas?
Pieredzējuši darbinieki ir katras organizācijas stūrakmens. Viņi nes sev līdzi gadiem uzkrātas zināšanas, vērtīgas prasmes un spēju atrisināt sarežģītākās situācijas. Taču tieši pieredzējušo profesionāļu motivēšana var būt izaicinoša – viņi reti reaģē uz autoritatīvu vadību vai tradicionālajām metodēm. Kā tad motivēt, vienlaikus respektējot viņu kompetenci un autonomiju?
Kāpēc motivēt darbiniekus, ja viņiem jau maksā algu?
Šis ir jautājums, kuru sev uzdod daudzi vadītāji. No pirmā acu uzmetiena šķiet loģiski — ja darbinieks saņem algu, vai tas nav pietiekams iemesls, lai viņš strādātu ar pilnu atdevi? Tomēr īstenībā motivācija ir daudz dziļāka par naudu, un tās trūkums var maksāt uzņēmumam dārgi.
Labs darbinieks – vai tāds tiešām pastāv?
Sāksim ar pamatiem. Labs darbinieks nav ne robots, ne perfekcionists, kurš naktī atsūta perfekti sagatavotu prezentāciju un nekad neņem brīvdienas. Labs darbinieks ir cilvēks, kurš:
- Uzņemas atbildību par saviem uzdevumiem.
- Izāda iniciatīvu un meklē risinājumus, nevis tikai norāda uz problēmām.
- Prot sadarboties, efektīvi komunicējot ar kolēģiem un vadību.
- Ir elastīgs, pielāgojoties jauniem apstākļiem un izaicinājumiem.
💡 Interesants fakts: Pētījums no Harvard Business Review (2021) rāda, ka darbinieki, kuri regulāri saņem konstruktīvu atgriezenisko saiti, ir par 20% produktīvāki un 30% apmierinātāki ar savu darbu. Tas nozīmē, ka laba darbinieka veiksme ir arī vadītāja atbildība.
Kā sarunāties ar vadītāju, kurš neklausās? Praktisks ceļvedis
Darba vietā produktīvas un efektīvas sarunas ir būtiskas, taču reizēm šķiet, ka vadītājs neklausās vai nereaģē. Tas var būt ne tikai nomācoši, bet arī ietekmēt Tavu darba produktivitāti un motivāciju. Lai palīdzētu atrisināt šo problēmu, šeit ir detalizēts ceļvedis ar vairākiem praktiskiem padomiem, kā sagatavoties un veiksmīgi sarunāties ar vadītāju.